471e33_f9c723bd0e9ad6b34409d6b33b82ff64.jpg
471e33_5ede0f686ae38841e1735398ab3d70b3.png
471e33_27aa0b0c7636970bff35f0c59b88a6fc.jpg
471e33_201e1d73b9072010fe6bf3dd90b34d1a.jpg
471e33_095091782dd1a9f7af2d17353668f358 (1).jpg
471e33_f9c723bd0e9ad6b34409d6b33b82ff64.jpg

Animasjon på teateret


Animasjon på teateret

SCROLL DOWN

Animasjon på teateret


Animasjon på teateret

Da Teater Manu først tok kontakt med meg og ønsket seg animerte bakgrunner til sitt stykke "Jack og bønnestengelen" trodde jeg de trengte et stillbilde.

Det var helt feil.

Teateret som bruker døve og tunghørte skuespillere ønsket seg animerte figurer som kunne snakke tegnspråk og inter-aktivere med skuespillerene på scenen.

Det ble en av mine største utfordringer hittils og det skulle vise seg at prosjektet vant Hedda i kategorien Audiovisuell design.



471e33_5ede0f686ae38841e1735398ab3d70b3.png

Bevegelig scenografi og motion capture


Bevegelig scenografi og motion capture

Bevegelig scenografi og motion capture


Bevegelig scenografi og motion capture

Scenograf Ola Bråten designet en scenografi hvor bakgrunnen besto av tre store interaktive og bevegelige flater. Disse var gråmalt og mine animasjoner ble prosjektert på veggene. Dermed kunne scenografien bevege seg svært fritt og dette åpnet en rekke muligheter!

Jeg lagde så en rekke figurer i 3D og rigget de til å passe skuespiller Ronny Patrick Jackobsen sine bevegelser.

Ronny ble utstyr med hansker som målte fingrenes bøyning og flex mellom fingrene. Mocapdrakten ga oss bevegelsene fra hele kroppen og et ansiktsmontert kamera fanget opp alle følelser han spilte ut.a

471e33_27aa0b0c7636970bff35f0c59b88a6fc.jpg

Nyanser og detaljer


Nyanser og detaljer

Nyanser og detaljer


Nyanser og detaljer

Den største utfordringen var å gjøre animasjonene forståelige for de tegnspråk-talende.
Både fingertegn, hvordan armene holdes i forhold til kroppen, ansiktsuttrykk og kroppsholdningen formidler budskapet.

Det var derfor hele tiden et spenningsmoment, om de animerte figurene ble forståelige for publikum.

Det hele ble ekstra komplisert når hodet til den animerte karakteren utgjør en fjerdedel av kroppen, mens på skuespiller utgjør det en niendedel. Et uttrykk med store bevegelser kan da bli lite og bety noe annet. 

Jeg forstod selv ikke hva de tegnspråk-talende karakterene sa, men var svært lettet når tolkene så animasjonene og kunne forstå hva som ble sagt.

471e33_201e1d73b9072010fe6bf3dd90b34d1a.jpg

En omfattende og teknisk krevende oppgave


En omfattende og teknisk krevende oppgave

En omfattende og teknisk krevende oppgave


En omfattende og teknisk krevende oppgave

De animerte figurene og stiliserte bakgrunnene utgjorde en helt utrolig mengde bilder fordelt på tre store vegger. Over 100 000 bilder utgjorde animasjonene og bakgrunnene i stykket.

De animerte figurene ble satt opp med et system som simulerer de største muskelgruppene i ansiktet. På toppen av dette lå en deformer som skapte rynker eller forhøyninger når ansiktet knyttet seg sammen eller strakk seg i en grimase.

Figurene hadde også dynamiske egenskaper som ga de fylde og vekt slik som musenes store og hengende mager.

Alle figurene har pels i en eller annen forstand, noe som i planleggingen måtte løses effektivt for å rekke rendertider. Jeg valgte å bruke en GPU basert render, furryball.

Denne ga meg kjapp feedback og rendere til ca. en femtedel av tiden ved bruk av vanlig CPU og mental ray.

471e33_095091782dd1a9f7af2d17353668f358 (1).jpg

Gode tilbakemeldinger


Gode tilbakemeldinger

Gode tilbakemeldinger


Gode tilbakemeldinger

heddaprisen.no

Denne jobben går inn under en av de mer interessante utfordringene jeg har hatt. Det var utrolig gøy å se hvordan hele forestillingen kom i orden og å være del av et godt team.

Stykket ble svært populært og var godt besøkt. Datteren min snakket om "Kjempen" i flere måneder etter teaterbesøket som tydeligvis satte spor i en tre åring.

Forestillingen har vakt oppsikt internasjonalt og teateret er bl.a. invitert til Festival Clin d’Oeil i Frankrike og Dinsey har også meldt sin interesse.

I tillegg er jeg svært takknemmelig for Hedda prisen!